
zaterdag, november 01, 2003
Deze week vulde de Volkskrant op woensdag zijn pagina 4 voor het grootste deel met foto's.
Foto's van een Britse fotograaf die onlangs twee weken door Noord-Korea reisde. Hij maakte in het geheim foto's van het dagelijks leven in en om de hoofdstad Pyongjang. Ook werden delen uit zijn reisverslag overgenomen.
Maar welke fotograaf? Dat deed er blijkbaar niet toe. Noch in het artikel, noch in het bijschrift werd zijn naam vermeld.
De Volkskrant maakt graag mooie sier met het werk van buitenlandse fotojournalisten. Dan is vermelding van de naam van de betreffende fotojournalist (Gary Knight) toch wel het minste dat je mag verwachten.
Foto's van een Britse fotograaf die onlangs twee weken door Noord-Korea reisde. Hij maakte in het geheim foto's van het dagelijks leven in en om de hoofdstad Pyongjang. Ook werden delen uit zijn reisverslag overgenomen.
Maar welke fotograaf? Dat deed er blijkbaar niet toe. Noch in het artikel, noch in het bijschrift werd zijn naam vermeld.
De Volkskrant maakt graag mooie sier met het werk van buitenlandse fotojournalisten. Dan is vermelding van de naam van de betreffende fotojournalist (Gary Knight) toch wel het minste dat je mag verwachten.
Vanavond is één van de "belangrijkste" onderwerpen in het NOS Journaal: Frans Bauer, een ster omdat hij zo gewoon gebleven is.
Hallo? Is dit wereldnieuws? Of is dit RTL Boulevard op zaterdag?
Hallo? Is dit wereldnieuws? Of is dit RTL Boulevard op zaterdag?
In Galerie Melkweg in Amsterdam is van 9 januari tot en met 8 februari een fototentoonstelling te zien over de nieuwjaarsbrand in Volendam. Fotografe Suzan van de Roemer portretteerde jongeren die de ramp op 1 januari 2001 meemaakten.
De fotografe portretteerde de jongeren ,,zonder sensatie, gewoon zoals zij zijn'', liet de Melkweg zaterdag weten. De expositie 'De Kracht van Volendam' telt 27 foto's met daarbij uitspraken van de gefotografeerde personen. Daarnaast is er een video te zien met beelden uit Volendam van januari 2001 tot nu.
De fotografe portretteerde de jongeren ,,zonder sensatie, gewoon zoals zij zijn'', liet de Melkweg zaterdag weten. De expositie 'De Kracht van Volendam' telt 27 foto's met daarbij uitspraken van de gefotografeerde personen. Daarnaast is er een video te zien met beelden uit Volendam van januari 2001 tot nu.
Femke Halsema is bevallen van een tweeling Suzy en Bruno. Ze zijn gezond en ook Femke maakt het goed.
Gelukwensen!
Gelukwensen!
vrijdag, oktober 31, 2003
Het leven bestaat uit gespring en gedraaf
voor Cor van der Cock, de sportfotograaf.
Hij leeft voor zijn vak.
Zie hem zwoegen en zweten.
Van iedere foto eist Cor kwaliteit.
't Liefst maakt hij foto's van beroemde atleten,
die hij fotografeert in het heetst van de strijd.
Springt Olga Kolansky, de hoogspringeres,
op drie meter zeven de lat er niet af,
Cor springt met haar mee op vier meter zes
en vereeuwigt haar sprong dan. Van bovenaf.
't Mag nooit zomaar een fotootje worden
dat j'al zo vaak in de krant hebt gezien.
Hij rent achterwaarts bij de honderdtien meter horden
voor de hardlopers uit met zijn fotomachien.
Als de verspringer Medley zijn record wil verbreken
staan Cors luie collega's klaar bij de springbak.
maar Cor van der Cock heeft het beter bekeken,
want Cor van der Cock die houdt van zijn vak.
Hij neemt met Medley de aanloop eendrachtig.
Tien meter ver zweeft Cor door de lucht
en fotografeert het record van acht meter tachtig
heel origineel van opzij. Vol in de lucht.
Van rustig aan doen wil Cor niets weten.
Voor iedere wedstrijd staat Corretje klaar.
Is het geen wonder dat hij door alle atleten
uit werd geroepen tot fotograaf van het jaar?
Hans Dorrestijn
voor Cor van der Cock, de sportfotograaf.
Hij leeft voor zijn vak.
Zie hem zwoegen en zweten.
Van iedere foto eist Cor kwaliteit.
't Liefst maakt hij foto's van beroemde atleten,
die hij fotografeert in het heetst van de strijd.
Springt Olga Kolansky, de hoogspringeres,
op drie meter zeven de lat er niet af,
Cor springt met haar mee op vier meter zes
en vereeuwigt haar sprong dan. Van bovenaf.
't Mag nooit zomaar een fotootje worden
dat j'al zo vaak in de krant hebt gezien.
Hij rent achterwaarts bij de honderdtien meter horden
voor de hardlopers uit met zijn fotomachien.
Als de verspringer Medley zijn record wil verbreken
staan Cors luie collega's klaar bij de springbak.
maar Cor van der Cock heeft het beter bekeken,
want Cor van der Cock die houdt van zijn vak.
Hij neemt met Medley de aanloop eendrachtig.
Tien meter ver zweeft Cor door de lucht
en fotografeert het record van acht meter tachtig
heel origineel van opzij. Vol in de lucht.
Van rustig aan doen wil Cor niets weten.
Voor iedere wedstrijd staat Corretje klaar.
Is het geen wonder dat hij door alle atleten
uit werd geroepen tot fotograaf van het jaar?
Hans Dorrestijn
Dinsdagavond 4 november is er op de Frans-Duitse cultuurzender Arte een speciale thema-avond over oorlogsverslaggevers, onder de titel Profession reporter de guerre/Mission Kriegsreporter.
Ondermeer een reportage over oorlogstrainingen voor journalisten, met wijze lessen als "pak niet op wat je niet zelf neergelegd hebt", erg verstandig in mijnenvelden.
20.45 Die Augen des Krieges - Reporter im Einsatz
Gesprekken met "embedded" en "non-embedded" journalisten in Irak, Jordanië en Koeweit.
21.50 Shooting conflicts
Israelische en Palestijnse cameramensen vertellen over hun werk.
22.15 Kriegslektionen - Überlebenstraining für Journalisten
(Een weekje oefenen met de Bundeswehr)
23.05 GOODBYE... Gestorben auf journalistischen Schlachtfeldern
Arte, 4 november, 20.45-23.15.
Ondermeer een reportage over oorlogstrainingen voor journalisten, met wijze lessen als "pak niet op wat je niet zelf neergelegd hebt", erg verstandig in mijnenvelden.
20.45 Die Augen des Krieges - Reporter im Einsatz
Gesprekken met "embedded" en "non-embedded" journalisten in Irak, Jordanië en Koeweit.
21.50 Shooting conflicts
Israelische en Palestijnse cameramensen vertellen over hun werk.
22.15 Kriegslektionen - Überlebenstraining für Journalisten
(Een weekje oefenen met de Bundeswehr)
23.05 GOODBYE... Gestorben auf journalistischen Schlachtfeldern
Arte, 4 november, 20.45-23.15.
Legendary fashion photographer Francesco Scavullo has admitted that he's battled bipolar disorder all his life. "I had a nervous breakdown, and, 10 years later when it happened again, I went to a clinic and they decided to give me Haldol. It was an incredible drug, and I took it every time I got manic."
The man who put the "super" in supermodel started out as "just another Italian boy from Staten Island." He has never been honored, until now. Andre Leon Talley will emcee a fashion gala at the National Arts Club on Gramercy Park on Nov. 10 for Community Access, which houses and serves New Yorkers with psychiatric disabilities.
"Being a manic-depressive," Scavullo concludes, "has been good for my career. I always had lots of ideas when I was manic."
Bron: New York Daily News.
The man who put the "super" in supermodel started out as "just another Italian boy from Staten Island." He has never been honored, until now. Andre Leon Talley will emcee a fashion gala at the National Arts Club on Gramercy Park on Nov. 10 for Community Access, which houses and serves New Yorkers with psychiatric disabilities.
"Being a manic-depressive," Scavullo concludes, "has been good for my career. I always had lots of ideas when I was manic."
Bron: New York Daily News.

foto Stephen Chernin
Lydda Gonzalez, a 19-year-old garment worker from Honduras, looks towards the media as a Sean John Collection shirt is shown during a press conference in New York. Workers' rights activists said hip hop music and fashion entrepreneur Sean "Puff Daddy" Combs used a 'sweatshop' in Honduras where women sew expensive garments for pitifully low pay.
donderdag, oktober 30, 2003
Johan Cruijff wil dat de rechter uitgeverij Tirion in Baarn verbiedt om dit najaar met een fotoboek over Cruijff op de markt te komen. Cruijff werkt zelf mee aan een ander boek en heeft een kort geding aangespannen, dat woensdag dient bij de rechtbank in Utrecht.
Volgens de advocaat van Cruijff, C. Crul, maakt de uitgever van het boek 'Johan Cruijff de Ajacied' inbreuk op het portret- en merkrecht van de voormalige voetballer. Er worden foto's gebruikt van de Amsterdamse fotograaf Guus de Jong, waarvan de auteursrechten bij de supportersvereniging van Ajax liggen. De oud-speler vindt het bovendien bijzonder onrechtvaardig dat een fotograaf foto's keer op keer kan verkopen zonder dat de sporter hiervan profiteert.
Foto's van dezelfde fotograaf verschijnen ook in het boek 'Johan Cruijff in zijn eigen woorden'. Dat boek van de journalisten Jan de Deugd en Jaap de Groot moet ook dit najaar verschijnen bij uitgeverij BZZZTôH. Die uitgeverij stelt grote schade te ondervinden als er nog een fotoboek over Cruijff op de markt komt. Bovendien is dit bedrijf bereid een groot bedrag te betalen aan de Stichting Johan Cruyff Foundation.
Van een verbod van het boek kan geen sprake zijn, vindt advocaat T. Kolle van uitgeverij Tirion. De rechter kan zich alleen uitlaten over de hoogte van de vergoeding die Tirion aan Cruijff moet betalen, zegt Kolle. Hij beroept zich daarbij op de vrijheid van meningsuiting. De fotograaf heeft volgens de advocaat het volste recht om foto's in een boek te publiceren. Tirion heeft volgens de advocaat aan Cruijff al een vergoeding aangeboden.
Bron: ANP.
Volgens de advocaat van Cruijff, C. Crul, maakt de uitgever van het boek 'Johan Cruijff de Ajacied' inbreuk op het portret- en merkrecht van de voormalige voetballer. Er worden foto's gebruikt van de Amsterdamse fotograaf Guus de Jong, waarvan de auteursrechten bij de supportersvereniging van Ajax liggen. De oud-speler vindt het bovendien bijzonder onrechtvaardig dat een fotograaf foto's keer op keer kan verkopen zonder dat de sporter hiervan profiteert.
Foto's van dezelfde fotograaf verschijnen ook in het boek 'Johan Cruijff in zijn eigen woorden'. Dat boek van de journalisten Jan de Deugd en Jaap de Groot moet ook dit najaar verschijnen bij uitgeverij BZZZTôH. Die uitgeverij stelt grote schade te ondervinden als er nog een fotoboek over Cruijff op de markt komt. Bovendien is dit bedrijf bereid een groot bedrag te betalen aan de Stichting Johan Cruyff Foundation.
Van een verbod van het boek kan geen sprake zijn, vindt advocaat T. Kolle van uitgeverij Tirion. De rechter kan zich alleen uitlaten over de hoogte van de vergoeding die Tirion aan Cruijff moet betalen, zegt Kolle. Hij beroept zich daarbij op de vrijheid van meningsuiting. De fotograaf heeft volgens de advocaat het volste recht om foto's in een boek te publiceren. Tirion heeft volgens de advocaat aan Cruijff al een vergoeding aangeboden.
Bron: ANP.
According to The Washington Post, the president has banned reporters from covering the arrival of dead soldiers in flag-draped coffins, a staple of wartime photojournalism. And, according to Newsweek, reporters are barred from hospitals and morgues in Baghdad, stymieing any attempt to independently verify the numbers of dead and injured.
Morgen verschijnt The Path To Buddha, het nieuwe boek van Steve McCurry over Tibet:
Kijk naar een video over het boek, in WindowsMedia.

Kijk naar een video over het boek, in WindowsMedia.
The Committee to Protect Journalists (CPJ) today released an updated version of its journalist security handbook, titled "On Assignment: A Guide to Reporting in Dangerous Situations." This new edition, which is available in hard copy and online, draws on lessons learned in the most recent war in Iraq and includes advice on coping with the sustained risks that so many local journalists and their families confront on a daily basis.
The handbook, which is geared toward editors and journalists, provides a comprehensive overview of security issues, as well as resources and practical information on topics ranging from training and insurance to body armor and the rules of war. While CPJ recognizes that no handbook or training course can guarantee a journalist's safety, being better prepared can help to minimize the risks journalists face.
The handbook, which is geared toward editors and journalists, provides a comprehensive overview of security issues, as well as resources and practical information on topics ranging from training and insurance to body armor and the rules of war. While CPJ recognizes that no handbook or training course can guarantee a journalist's safety, being better prepared can help to minimize the risks journalists face.
woensdag, oktober 29, 2003

Some 300 photographs were on auction Wednesday in a show of solidarity with photographer Francoise Demulder, the first female World Press Photo recipient, who has been partially paralyzed following a medical accident.
Lees meer over Françoise Demulder en de veiling in Le Monde.
Eastman Kodak Company and China Lucky Film Corp. have finalized a 20-year agreement under which they will work together to expand each company's market opportunities. As part of the final contract, signed today in Beijing, Kodak will acquire 20 percent of Lucky Film Co., Ltd, in exchange for cash and other assets.
The contract, which requires final approval from relevant departments of the Chinese government, formally established a strategic partnership between the companies. The signing of the contract follows the announcement made by Kodak and Lucky on Oct. 22 that they would work together to build the photography market in Asia.
The agreement anticipates that Lucky will strengthen its position in the markets it serves, while Kodak, the world's largest maker of photographic film, will expand its market presence in China and other parts of Asia. Kodak will do so by leveraging Lucky's position as the largest maker of photographic film headquartered in China, with its nationwide sales network and cultural and geographic advantages.
The contract, which requires final approval from relevant departments of the Chinese government, formally established a strategic partnership between the companies. The signing of the contract follows the announcement made by Kodak and Lucky on Oct. 22 that they would work together to build the photography market in Asia.
The agreement anticipates that Lucky will strengthen its position in the markets it serves, while Kodak, the world's largest maker of photographic film, will expand its market presence in China and other parts of Asia. Kodak will do so by leveraging Lucky's position as the largest maker of photographic film headquartered in China, with its nationwide sales network and cultural and geographic advantages.
In het VARA TV Magazine van volgende week (nu in de winkel) een voorpublicatie uit het boek "Meisjes van 40" van fotograaf Bob Bronshoff.
Bob Bronshoff wilde al lang een 'intiem boek' maken met foto's van louter vrouwen. Zijn onderwerpen, die hij voor Meisjes van 40 alle 43 in twee contrasterende situaties verbeeldde, zijn allemaal tussen de 40 en 50 en hebben allemaal raakvlakken met zijn eigen omgeving. In een begeleidende tekst legde Marja van Pruis, zelf een Meisje van 40, haar generatie vast in woorden. VARA TV Magazine selecteerde een aantal foto's.

Bob Bronshoff wilde al lang een 'intiem boek' maken met foto's van louter vrouwen. Zijn onderwerpen, die hij voor Meisjes van 40 alle 43 in twee contrasterende situaties verbeeldde, zijn allemaal tussen de 40 en 50 en hebben allemaal raakvlakken met zijn eigen omgeving. In een begeleidende tekst legde Marja van Pruis, zelf een Meisje van 40, haar generatie vast in woorden. VARA TV Magazine selecteerde een aantal foto's.
Joan Wakelin, who has died aged 75, was a photojournalist who specialised in black and white portraiture: she found her subjects in situations of conflict and desperation, but also in happiness. When she was nine, she was given a camera - at her insistence - and began to take photographs. Ffor Joan, the street was her studio and her preference was to use existing light.
Among the first of her many visits to the east was a trip to Sri Lanka in 1976, for the Observer magazine. But it was home news that spurred her career, in particular an involvement with the Greenham Common protests of the early 1980s against the siting of cruise missiles at the US air base in Berkshire. The women protesters, their way of life, and the campaigning tactics that evolved around the peace camp became the subject of key images for Joan.
While she recognised that being a woman was beneficial in some work situations, it was her humour, sincerity and efficiency that helped Joan through bureaucratic barriers. In 1989, she went to photograph the Vietnamese boat people in Hong Kong - a project she viewed as one of her greatest achievements; her image essay on the boat people was included in the 1990 World Press Awards.
Her book, A Different Drum (2000) is an anthology of her work with notes on her life.
Bron: The Guardian
Among the first of her many visits to the east was a trip to Sri Lanka in 1976, for the Observer magazine. But it was home news that spurred her career, in particular an involvement with the Greenham Common protests of the early 1980s against the siting of cruise missiles at the US air base in Berkshire. The women protesters, their way of life, and the campaigning tactics that evolved around the peace camp became the subject of key images for Joan.
While she recognised that being a woman was beneficial in some work situations, it was her humour, sincerity and efficiency that helped Joan through bureaucratic barriers. In 1989, she went to photograph the Vietnamese boat people in Hong Kong - a project she viewed as one of her greatest achievements; her image essay on the boat people was included in the 1990 World Press Awards.
Her book, A Different Drum (2000) is an anthology of her work with notes on her life.
Bron: The Guardian
Een beroemde foto, na 73 jaar nog altijd de ultieme nachtmerrie voor iedereen met ook maar een spatje hoogtevrees. Bouwvakkers in het New York van 1930 lunchen ontspannen op een constructiebalk van het Rockefeller Center in aanbouw. De naam van de waaghals die de foto maakte was onbekend. Nu is ontdekt dat het gaat om acteur/autocoureur/worstelaar/jager/visser/piloot Charles Ebbets.
Born in 1905, Ebbets got his first camera when he was eight by charging it to his mother's account at the local drugstore, according to an account by Tami Ebbets Hahn, his daughter. He went on to become a prolific photographer, after a brief stint as an actor, based in Florida who shot for newspapers, the U.S. Army, magazines and the city of Miami.
As part of the 100th anniversary of Corbis's historical Bettman Archive, the collection of historical photographs that includes the famous picture of the construction workers, Johnston hired an investigator to confirm the details about the photographer and his image. The most convincing proof came, however, from a picture of Ebbets himself crouched on a steel beam, poised to take the shot, with the Empire State building looming in a misty background. Ebbets died in 1978 at the age of 72.
Ebbets was an avid photographer, shooting much of the wildlife and greenery of the Florida Everglades before they were developed. He also photographed a 1935 hurricane that killed more than 400 people and captured rare images of sacred Seminole Indian ceremonies. Ebbets was born in Alabama in 1905 and saw his work, including the "Men on the Beam" picture, published in the New York Times as well as other publications, such as National Geographic.

Born in 1905, Ebbets got his first camera when he was eight by charging it to his mother's account at the local drugstore, according to an account by Tami Ebbets Hahn, his daughter. He went on to become a prolific photographer, after a brief stint as an actor, based in Florida who shot for newspapers, the U.S. Army, magazines and the city of Miami.
As part of the 100th anniversary of Corbis's historical Bettman Archive, the collection of historical photographs that includes the famous picture of the construction workers, Johnston hired an investigator to confirm the details about the photographer and his image. The most convincing proof came, however, from a picture of Ebbets himself crouched on a steel beam, poised to take the shot, with the Empire State building looming in a misty background. Ebbets died in 1978 at the age of 72.
Ebbets was an avid photographer, shooting much of the wildlife and greenery of the Florida Everglades before they were developed. He also photographed a 1935 hurricane that killed more than 400 people and captured rare images of sacred Seminole Indian ceremonies. Ebbets was born in Alabama in 1905 and saw his work, including the "Men on the Beam" picture, published in the New York Times as well as other publications, such as National Geographic.
Britney Spears heeft een interview gegeven over de weinig verhullende fotosessies voor Rolling Stone, British Elle en Esquire waar ze nu spijt van heeft:
"I did feel kind of weird after those photos. I was in a moment. I had, like, eight Red Bulls and said, 'OK, let's do it.' I learned my lesson and you won't see me like that for a while. I'm kinda over it myself. Not that it's dirty or tacky, but it is really revealing and I wouldn't want my kid, at 21, to be dressing like that."
"I did feel kind of weird after those photos. I was in a moment. I had, like, eight Red Bulls and said, 'OK, let's do it.' I learned my lesson and you won't see me like that for a while. I'm kinda over it myself. Not that it's dirty or tacky, but it is really revealing and I wouldn't want my kid, at 21, to be dressing like that."
David Bowie and his wife, Iman, have signed a deal with fashion designer Tommy Hilfiger for the rock icon and supermodel to appear in their first ad campaign together. The campaign will be launched in spring 2004.
Famed photographer Ellen Von Unwerth shot the campaign this month in Amsterdam while Bowie was on a break from his current world tour in support of his latest album, "Reality."
Bron: Billboard Online.
Famed photographer Ellen Von Unwerth shot the campaign this month in Amsterdam while Bowie was on a break from his current world tour in support of his latest album, "Reality."
Bron: Billboard Online.
dinsdag, oktober 28, 2003
Paparazzo Joop van Tellingen gaf een interview aan Radio Nederland Wereldomroep.
Niet echt iemand waarmee je de boekentoptien doorneemt, maar wel "deskundig" op het gebied van ander leesvoer.
Niet echt iemand waarmee je de boekentoptien doorneemt, maar wel "deskundig" op het gebied van ander leesvoer.

foto Moises Castillo
Prensa Libre photographers Emerson Diaz and Mario Linares walk arm in arm after being released by former paramilitary fighters in La Libertad. Former paramilitary fighters released seven people, including four journalists, on Tuesday after the government promised to pay them for their services during Guatemala's 36-year civil war. Catalina Soberanis, head of a government organization in charge of monitoring the country's peace process, said the government signed a document in which it promised to pay the former fighters.
De omgeving van het Hoofdbureau van Politie in Utrecht werd dinsdagmiddag afgesloten, nadat er een verdacht pakket was bezorgd. Het politiebureau werd gedeeltelijk ontruimd. Ook werden appartementen naast het bureau ontruimd. De brandweer en ambulance waren preventief ter plaatse.
De Explosieven Opruimingsdienst stelde na onderzoek van het pakket vast dat het geen explosief, maar een camera bevatte.
De Explosieven Opruimingsdienst stelde na onderzoek van het pakket vast dat het geen explosief, maar een camera bevatte.
De Guatemalteekse persfotografen Emerson Diaz en Mario Linares worden nog steeds in gijzeling gehouden door paramilitaire rebellen in de plaats la Libertad. Zij eisen compensatie voor hun deelname inde burgeroorlog die in 1996 eindigde.
Enkele honderden politieagenten hebben de groep rebellen omsingeld. Deze dreigden daarop de gijzelaars te doden. Mensenrechtenactivisten en VN-vertegenwoordigers zijn onderweg naar La Libertad om te onderhandelen over hun vrijlating.
Enkele honderden politieagenten hebben de groep rebellen omsingeld. Deze dreigden daarop de gijzelaars te doden. Mensenrechtenactivisten en VN-vertegenwoordigers zijn onderweg naar La Libertad om te onderhandelen over hun vrijlating.
Popfotograaf Anton Corbijn exposeert in 013 in Tilburg zijn beelden van de pop-iconen van de jaren '80: U2, REM, Depeche Mode.
Actrice Karin Bloemen begint een fonds om fotografen op te sporen die bekende Nederlanders stiekem of tegen hun zin fotograferen en die foto's voor publicatie verkopen. Ze gebruikt als startkapitaal de 2500 euro die Weekend haar als schadevergoeding moet betalen wegens het zonder toestemming publiceren van naaktfoto's die een vakantieganger van haar gemaakt had. Dat vertelde ze maandagavond bij Barend&Van Dorp, dat meldde dat Weekend in hoger beroep gaat.
Bron: Villamedia.
Bron: Villamedia.
maandag, oktober 27, 2003
The Nikon Spirit Initiative and the W. Eugene Smith Fund today announced Trent Parke as the overall winner of the 2003 annual W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography. In his winning photographic essay, Minutes to Midnight: A Changing Australia -- Cities, Beaches, Bush, Parke focused his photographic eye upon his home country of Australia. For the past eight years, Parke has been documenting daily life in the city of Sydney, and he will continue to travel throughout Australia during 2004 to document its people and culture in an attempt to capture the mood and emotions of the still young and emerging nation. The winning work also reflects Parke's commentary on the recent Bali bombing and threats of terrorist attacks in Australia, which he says has affected "the psyche of the nation" and caused the "disappearance of innocence" in the country.
Parke will be awarded a $30,000 grant, funded by The Nikon Spirit Initiative, at an awards ceremony this evening at the HBO Theatre in New York City. The grant is awarded each year to independent photographers who have demonstrated their commitment to documenting the human condition.
Parke will be awarded a $30,000 grant, funded by The Nikon Spirit Initiative, at an awards ceremony this evening at the HBO Theatre in New York City. The grant is awarded each year to independent photographers who have demonstrated their commitment to documenting the human condition.
It was the year of the embedded journalist, and a war that was slow in coming, brief in execution, and now, seemingly, never-ending. Not surprisingly, several of the prize winners in E&P's fourth annual Photos of the Year contest offer haunting images from the war zone, and they won out over some tough competition. But there was plenty to laugh about, too, including an unusually high number of quality photos of children running, dancing, or hanging up the wash.
This year's contest drew wider interest than ever, with more than 600 entries in three usual categories (news, features, sports), plus a new one, multiple images, in four circulation groups. The work of the 16 winners, one grand prize and 12 honorable mentions can be seen at E&P Online. They will also be on display at the "PhotoPlus Expo" at the Jacob K. Javits Convention Center in New York.
Jerome Delay, one of the few Western journalists who stayed in Baghdad throughout the run-up to war and American invasion, will pocket $1,000. Delay, who studied photojournalism at the University of Missouri, began freelancing for AP in Colorado in 1982, and joined its Jerusalem bureau in 1991. He went to Paris as international photo editor in 1996, and then to London in 2002. Along the way he covered conflicts in the Balkans, Africa and Afghanistan, as well as the Olympic Games and the World Cup.
Last October he arrived in Baghdad from his home in Paris on a short-term visa -- and ended up staying until April with only two short breaks. Despite the dangers, he never felt personally threatened and it was "a privilege to be there for such an extraordinary period." Delay likes to keep it simple and travel light, using one camera and one lens for nearly every shot.
As a non-embedded journalist, he attempted to capture the daily life of the Iraqis, what he calls "the other side of the Pentagon's coin." In this way he could undercut "demonization" -- the "preconceived notion that the Iraqis were all bloodthirsty baby killers" -- while at the same time showing how they had been victimized by Saddam Hussein. "It was the right decision by AP to keep me there," he says. How does he feel now about the dramatic changes he witnessed? "I still have a lot of questions about the war," he says. "Many of us who were there feel that way. Did we give the U.N. inspectors enough time? Anyone who was there before the war is not surprised by what has followed."
Bron: Editor and Publisher.
This year's contest drew wider interest than ever, with more than 600 entries in three usual categories (news, features, sports), plus a new one, multiple images, in four circulation groups. The work of the 16 winners, one grand prize and 12 honorable mentions can be seen at E&P Online. They will also be on display at the "PhotoPlus Expo" at the Jacob K. Javits Convention Center in New York.
Jerome Delay, one of the few Western journalists who stayed in Baghdad throughout the run-up to war and American invasion, will pocket $1,000. Delay, who studied photojournalism at the University of Missouri, began freelancing for AP in Colorado in 1982, and joined its Jerusalem bureau in 1991. He went to Paris as international photo editor in 1996, and then to London in 2002. Along the way he covered conflicts in the Balkans, Africa and Afghanistan, as well as the Olympic Games and the World Cup.
Last October he arrived in Baghdad from his home in Paris on a short-term visa -- and ended up staying until April with only two short breaks. Despite the dangers, he never felt personally threatened and it was "a privilege to be there for such an extraordinary period." Delay likes to keep it simple and travel light, using one camera and one lens for nearly every shot.
As a non-embedded journalist, he attempted to capture the daily life of the Iraqis, what he calls "the other side of the Pentagon's coin." In this way he could undercut "demonization" -- the "preconceived notion that the Iraqis were all bloodthirsty baby killers" -- while at the same time showing how they had been victimized by Saddam Hussein. "It was the right decision by AP to keep me there," he says. How does he feel now about the dramatic changes he witnessed? "I still have a lot of questions about the war," he says. "Many of us who were there feel that way. Did we give the U.N. inspectors enough time? Anyone who was there before the war is not surprised by what has followed."
Bron: Editor and Publisher.

Guatemalan photographer Mario Linares, who does occasional work for Reuters, is one of four journalists abducted by former paramilitary members in La Libertad, about 200 miles north of Guatemala City. The four journalists of the Prensa Libre newspaper were captured during a demonstration in the country's western highlands and were being held tied up on a highway. Government negotiators, backed by army troops, were sent to the area on Sunday night in an effort to win the journalists' release.
zondag, oktober 26, 2003
Afgelopen week stonden in de Volkskrant een aantal eenzijdige, onvolledige en zelfs voor een deel volslagen onjuiste artikelen over digitale fotografie. Ondermeer met de tekst : "Het is gedaan met het fotorolletje".
Ik heb de schrijver van de artikelen op een aantal van de onjuistheden gewezen. Zijn reactie:
U heeft gelijk: de inleidende zin "Het is gedaan met het fotorolletje" is inderdaad een weinig gelukkige vondst van de eindredactie. Er zal altijd een markt blijven voor rolletjes. Dat sommige professionals terugkeren naar analoog, zal ongetwijfeld kloppen. Een deel van de beroepsfotografen of kunstenaars zweert bij analoog, en dat is prima. Dat de kwaliteit bij flinke vergrotingen voorlopig nog volstrekt onvoldoende is, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Voor het formaat 10 bij 15 of - indien in bezit van de juiste apparatuur - zelfs A4 zijn de resultaten van digitaal voor huis- tuin- en keukenfotografen prima.
Dat is nog eens wat anders dan in de krant stond, maar you cannot un-ring a bell. Het artikel stond prominent in de krant en het was flauwekul. Hopelijk geloven mensen niet alles wat in de krant staat, zeker niet als het geschreven is door een economie-redacteur die meer verstand heeft van verzekeringen dan van fotografie.
Ik heb de schrijver van de artikelen op een aantal van de onjuistheden gewezen. Zijn reactie:
U heeft gelijk: de inleidende zin "Het is gedaan met het fotorolletje" is inderdaad een weinig gelukkige vondst van de eindredactie. Er zal altijd een markt blijven voor rolletjes. Dat sommige professionals terugkeren naar analoog, zal ongetwijfeld kloppen. Een deel van de beroepsfotografen of kunstenaars zweert bij analoog, en dat is prima. Dat de kwaliteit bij flinke vergrotingen voorlopig nog volstrekt onvoldoende is, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Voor het formaat 10 bij 15 of - indien in bezit van de juiste apparatuur - zelfs A4 zijn de resultaten van digitaal voor huis- tuin- en keukenfotografen prima.
Dat is nog eens wat anders dan in de krant stond, maar you cannot un-ring a bell. Het artikel stond prominent in de krant en het was flauwekul. Hopelijk geloven mensen niet alles wat in de krant staat, zeker niet als het geschreven is door een economie-redacteur die meer verstand heeft van verzekeringen dan van fotografie.
I still much prefer to have my originals on film. It’s a matter of quality, but also a better way for me to edit and eventually store my images. I like to shoot film whenever possible.
James Nachtwey
Ik hoor de laatste tijd veel dwalende geesten beweren dat "alle fotojournalisten en reportagefotografen zijn omgeschakeld op digitaal". Vraag je verder, dan komen ze niet verder dan de sportfotografen/paparazzi die ze op tv zien en de reclame-praatjes van bepaalde fabrikanten.
Jammer voor deze hype-gevoelige mannetjes (meestal zijn het mannetjes), maar de beste fotojournalisten kiezen altijd voor analoog als ze niet onder uiterste tijdsdruk staan.
Nogmaals, van Claus Bjorn Larsen tot Erik Refner, van Jan Dago tot Ami Vitale, van Jan Anders Grarup tot James Nachtwey, van Tom Stoddart tot Bruno Stevens, van Kadir van Lohuizen tot Hans Heus: als het niet per sé digitaal hoeft doen ze alles analoog, stuk voor stuk. En zíj zijn degenen die prijzen weghalen bij wedstrijden als World Press Photo, foto's gemaakt met hun trouwe Nikons en Leica's, op filmpjes van Kodak, Ilford of Fuji.
Let maar eens op bij al die marketing-typjes die zo vol zijn van digitaal: het woord kwaliteit valt niet in hun misleidende betoog. Maar het blijft de treurige realiteit dat de mensen bedrogen willen worden. Willen ze bloemkolen, dan krijgen ze bloemkolen.
Jammer voor deze hype-gevoelige mannetjes (meestal zijn het mannetjes), maar de beste fotojournalisten kiezen altijd voor analoog als ze niet onder uiterste tijdsdruk staan.
Nogmaals, van Claus Bjorn Larsen tot Erik Refner, van Jan Dago tot Ami Vitale, van Jan Anders Grarup tot James Nachtwey, van Tom Stoddart tot Bruno Stevens, van Kadir van Lohuizen tot Hans Heus: als het niet per sé digitaal hoeft doen ze alles analoog, stuk voor stuk. En zíj zijn degenen die prijzen weghalen bij wedstrijden als World Press Photo, foto's gemaakt met hun trouwe Nikons en Leica's, op filmpjes van Kodak, Ilford of Fuji.
Let maar eens op bij al die marketing-typjes die zo vol zijn van digitaal: het woord kwaliteit valt niet in hun misleidende betoog. Maar het blijft de treurige realiteit dat de mensen bedrogen willen worden. Willen ze bloemkolen, dan krijgen ze bloemkolen.
Variatie op een thema:
"My shot was crappy because it's a crappy camera. With a new digital camera my crappy pictures will be great. I know it's the camera because I'm a great photographer. Where's that new camera test? I'll order the new digital camera today."
Yeah, Right. Dream on.
Surprise! It's the photographer, not the camera, that takes the picture. If you take terrible shots now with your old camera, switching to digital will just get you the same terrible shots and a thinner wallet.
"My shot was crappy because it's a crappy camera. With a new digital camera my crappy pictures will be great. I know it's the camera because I'm a great photographer. Where's that new camera test? I'll order the new digital camera today."
Yeah, Right. Dream on.
Surprise! It's the photographer, not the camera, that takes the picture. If you take terrible shots now with your old camera, switching to digital will just get you the same terrible shots and a thinner wallet.